כולנו צריכים שגרה, גם הילדים וגם המבוגרים. שגרה עוזרת לנו להתמיד בהרגלים שטובים לנו, להרגיש רגועים ולהתמקד בדברים שחשובים לנו. כשאנחנו באים ללמד את הילדים שלנו על איך לתכנן בעצמם את הסדר יום, בעיקר בזמנים שבהם השגרה מופרת כמו בחופשות (או סגר ובידוד..), אפשר להתחיל מלעבור איתם על סדר היום הרגיל שלהם, לבדוק מה הדברים שהם אוהבים בו, במה הם רוצים להתמיד, מה חשוב לכם ההורים שהם יעשו במהלך היום וגם כמובן – להשאיר זמן למנוחה ולכיף.
איך ללמד את הילדים לתכנן סדר יום משלהם?
הנה 10 כלים פשוטים וקלים ליישום שיכולים לעזור לכם:
1. רוטינות בוקר וערב – יצירת סדר בדברים שאנחנו עושים שעוזרים לנו לשמור על הבריאות ועל השקט שלנו, בבוקר ובערב – לצחצח שיניים, לשטוף פנים, לשתות מים, לאכול בריא… ברגע שנקבע עם הילדים סדר פעולות קבוע, ואולי אפילו נעודד אותם לסמן וי על הפעולות החשובות בלוח תכנון כלשהו, נוכל לראות שהם מצליחים לבצע בעצמם ולסיים את ההכנות במהירות יותר ובהרבה יותר רוגע.
2. יצירת הרגלים טובים – כהורים, תפקידנו להיות גם דוגמה אישית, להראות לילדים את ההרגלים הטובים שיש לנו, ואיך אנחנו שומרים על ההרגל קבוע במהלך השבוע שלנו (כמו לישון טוב, להיות זמן בשמש במהלך היום, לעשות כושר, לשתות מספיק מים).
3. סדר יום ברור ומוגדר מראש – לא צריך להיות נוקשים מדי עם הילדים, בייחוד בזמנים של חופש או שהייה בבית מצורך (כמו בידוד או סגר בקורונה), אבל כן חשוב שנרגיל אותם לסדר יום מסוים, ולילדים שכבר קוראים שעון נוכל גם להראות את הזמנים שיש לכל חלק ביום, משלב ארוחת הבוקר, הליכה לבית הספר / למידה עצמאית, זמן לפנאי ועוד.
4. קביעת יעד יומי – אחד הכלים שאני משתמשת בהם כבר תקופה לעצמי ולאחרונה לימדתי את הילדים איך לעשות את זה, זה לקבוע יעדים ליום / שבוע / חודש. במקרה של הילדים ההסתכלות קדימה על שבוע וחודש אולי ארוכה מדי, אבל יעדים ליום הם לגמרי הבינו. כששואלים את הילדים מה הכי חשוב לך לעשות היום, מה היית רוצה שיקרה בזכות העשייה שלך, מה התחושה שבא לנו שתהיה בסוף היום ומה יכול לעזור לה לקרות – הילדים ידעו להגיד בדיוק מה חשוב להם. ואם הם לא בטוחים? אפשר תמיד לתת להם דוגמאות או לספר על היעדים שלנו ולתת להם רעיונות לבחור מתוכם.
5. סדר וארגון באזורים שלהם ובכלל – כשהחדרים שאנחנו נמצאים בהם מסודרים, נגישים ומתוכננים נכון עבור היום שלנו, יותר קל לנו להתרכז, לדעת מה השלב הבא בכל פעולה שאנחנו עושים, בין אם אנחנו ילדים או מבוגרים. לכן אם נלמד את הילדים, ונראה להם יחד איתם איך לשמור על החדר שלהם מסודר, גם אם זה רק למראית עין ולא הכל כמו חיילים (בכל זאת, ילדים אוהבים ליצור סדר משלהם, גם אם זה לא תמיד איך שאנחנו המבוגרים היינו יוצרים אותו), נוכל לראות שגם להם קל יותר ונעים יותר לשהות, לשחק וללמוד באזורים האלה. וכן, גם חללים ציבוריים בבית כמו הסלון, המטבח ועוד יכולים להיות אחלה מקום משחק לילדים ולכן – גם הם כחלק מהבית עוזרים בלסדר ולשמור על הסדר של כל האזורים.
6. לדבר איתם על ההבדל בין פנאי ומשימות – ללמד אותם למה צריך לנוח, מה יכול להיות בזמן של פנאי, ולמה כל כך חשוב שלא נהיה כל הזמן במעבר בין משימות שונות אלא גם ניקח את הזמן לנוח, להירגע ולהשתעמם.
7. חיזוקים חיוביים – אחד הדברים שהכי עובדים אצלנו בבית, וזה התחזק מאז שעברנו לאנגליה כי בבית ספר הם גם משתמשים בגישה כזו, זה חיזוקים חיוביים. בין אם זה לתת מדבקה בסוף יום על התנהגות טובה בתחום מסוים, או שיחה בארוחת ערב והדגשת הדברים שכל ילד/ה עשו ממש טוב היום, כל דבר שיכול להדגיש את הדברים הטובים שקרו במהלך היום – תופס. כשתכננתי את הפלאנר היומי לילדים, היה לי חשוב להכניס את זה גם לתוך המוצר ולאפשר לילדים להכניס את הפידבק שלהם על עצמם, וכך נולד אזור הסמיילים שבו אפשר לסמן איזה יום היה להם היום, ואיך הרגישו. את הסיכום היומי הזה אפשר לבצע יחד עם הילדים ולאפשר להם לספר על הדברים שהם חוו היום, מה ההצלחות שהם הרגישו, מה הדברים שהם למדו.
8. אחריות אישית – ילדים שמחים אלו ילדים שמצליחים בכל פעם להיות עוד ועוד עצמאיים. לכן ללמוד על אחריות אישית, בין אם זה על הגוף שלי, האזור שלי בבית, הלמידה שלי וההתנהגות, חשובים מאוד כבר מגיל צעיר. ברגע שילדים לומדים איפה האזור שבשליטתם, לומדים בכל פעם עוד ועוד איך הם יכולים להיות יותר עצמאיים, כך הם גם יהיו מאושרים יותר.
9. לקחת חלק בבית וללמוד איך לעשות דברים "כמו הגדולים" – המשך ישיר של סעיפים 5 ו-8. ככל שניתן לילדים להיות יותר חלק מהבית, נספר להם על הדברים שאנחנו עושים ונראה להם במה הם כן יכולים כבר בגילם לקחת חלק, נלמד אותם איך לעשות דברים "כמו הגדולים" וניתן להם את התחושה שהם באמת גדולים, כך נראה אותם פורחים, רוצים ללמוד עוד וגם מגלים יכולות עצמאיות בתחומים נוספים, גם בלי הכוונה או עזרה שלנו.
10. לסמן וי! – אחד הדברים שאני הכי אוהבת במהלך היום זה לסמן וי על דברים שסיימתי, ומהרגע שלימדתי את הילדים לעשות את זה גם בפלאנר שלהם, ראיתי כמה גם הם נהנים מזה. חשוב ללמד אותם על תכנון נכון של משימות, שלא יהיו גדולות או מאיימות מדי, ללמד אותם על ניהול זמן נכון וגם על זה שחשוב לפעמים לשים בצד את כל המשימות ולנשום, להירגע ולנוח. זו גם הסיבה שכל אזורי המשימות בפלאנר מכילים מספר קטן של קופסאות לסימון וי – כדי שהילדים לא יעמיסו על עצמם משימות ומטלות, אלא יבחרו בכל יום כמה דברים שישמחו, יקדמו ויתנו להם הנאה לעשות.