אני רואה בבלוג הזה מקום לשתף בדברים שאני לומדת על לימוד קטנטנים גם מעבר לתחומי האוכל, כי הבנתי לאחרונה שזה שאני למדתי משהו חדש לא אומר שכולם יודעים אותו ואני נהנית מאוד משיתוף ידע.
נתחיל בסיפור קצר..
לפני שנה בערך (אולי יותר) בשיחה עם חמותי, עלה הנושא של לימוד קריאה לילדים. חמותי, צביה גולן, מעבר להיותה סופרת מוכשרת עם 6! ספרים שפרסמה כבר, היא גם מנהלת המרכז הטיפולי לילדים בעלי צרכים מיוחדים בקריית ים, השייך למשרד החינוך.
שאלתי אותה מה הדרך הנכונה ללמד את הבנות, על הדרך, לקרוא והתשובה שלה הייתה מעניינת מאוד – היא אמרה שבגילאים הצעירים (3-4) אפשר ללמד לקרוא על ידי זיהוי של מילים שלמות (הגישה הגלובלית, או Top Down) שמוצמדות לחפצים בבית (ניתן לראות את זה קורה הרבה בגנים שם יש את שם הילד על המגירה שלו יחד עם ציור ועל עוד מקומות).
חצי שנה אחר כך (אני פועלת מהר.. יחסית לאמא), נזכרתי בשיחה ואמרתי לעצמי שאולי כדאי לעשות עם זה משהו.. אז הלכתי למחשב וכתבתי כמה מילים בדפוס כולל ניקוד, של חפצים גדולים אצלנו בבית, שהבנות רואות כל היום אבל לא מגיעות להוריד את הפתק מהן.
לאחרונה עיצבתי כמה מוצרים חדשים לבלוג ושוב עניין אותי לשאול את חמותי על השיטה, כדי להבין איך היא
עובדת לעומק, אז הנה הסבר קצר:
ישנן שתי גישות בלימוד הקריאה: הגישה הפונטית והגישה הגלובלית.
בגישה הפונטית לומדים קודם כל את מרכיבי המילה (אותיות, סימני ניקוד, צירופים) ורק אחר כך ניגשים לקרוא מילים המורכבות מאותיות וסימני ניקוד מוכרים.
הגישה הגלובלית דוגלת בלימוד של מילים על ידי צילום (כמו תמונה) וניתוח המרכיבים של המילה.
עכשיו אתם בטח תוהים, איך כל הסיפור הזה מתחבר למוצרים החדשים?
כשהתחלתי רק לחשוב על פיתוח מוצרים בבלוג, היה לי חשוב שמעבר לעיצוב והמשחקיות שלהם, יהיה שם גם תוכן לימודי בצורה מהנה, שילמד על אוכל בריא, סדר וארגון, מיומנויות של קטנטנים וילדים במטבח ועוד.
המוצר הראשון דיבר יותר להורים מאשר לילדים ומלמד סדר במטבח ובבישולים והמוצרים החדשים הם סדרת פלייסמטים להורדה והדפסה, שמלמדים על פירות קיץ, ירקות לסלט ואיך לערוך שולחן לבד, אבל הלימוד הוא לא רק דרך צביעה ומילוי חללים, אלא גם על ידי 'קריאה' של שם הרכיב על הדף (פרי, ירק או כלי אוכל) וככה אנחנו שוב מתרגלים 'על הדרך'..
את הפלייסמטים אפשר להדפיס כל ארוחה מחדש או להדפיס עם למינציה או קפסוליזציה לשימוש חוזר.