לוגו בלוג אוכל בריא לקטנטנים

איך להכין את הילדים לחזרה ללימודים, מה התפקיד שלנו ההורים?

הגענו לימים האחרונים של השבוע האחרון של אוגוסט, ולפוסט האחרון בסדרת החזרה ללימודים. בפוסטים הקודמים דיברנו על הסתגלות נעימה למסגרות, על לימוד אחריות ועל ההכנות לכיתה א'

היום אני מארחת בבלוג את עדי סגיר, מדריכת הורים ומנהלת את קהילת האימהות בפייסבוק 'להרגיש בבית' כדי ללמוד על ההכנות שאנחנו ההורים יכולים לעשות כדי לעזור לילדים עם החזרה לשגרת המסגרות השונות.

איך להכין את הילדים לחזרה למסגרות | קרדיט: shutterstock
איך להכין את הילדים לחזרה למסגרות | קרדיט: shutterstock

הגענו לישורת האחרונה, עוד חופש גדול מגיע לסיומו. חלק מההורים מצפים בקוצר רוח לחזרה לשגרה וחלק מההורים היו מבסוטים בלי מלחמות בוקר עם הילדים (ומסדר הכנה של סנדוויצ'ים). לא משנה עם איזה סוג הורים אתם נמנים, אני מאמינה שהימים האחרונים לקראת שנת הלימודים הם בעלי משמעות עמוקה לחיזוק תחושת הביטחון של הילד או הילדה שלכם. אז לקראת תחילת שנת הלימודים בואו נבין מה התפקיד שלנו ההורים בימים האחרונים של החופש הגדול.

הערה חשובה: כמובן שזה לא מתחיל ונגמר בארבעה ימים,
ובכל זאת – זה הזמן להכיר 8 מפתחות חכמים בדרך חזרה לספסל הלימודים + מתנה מקורית ממני: מכתב אישי להדפסה, שכתוב ממך לילד שלך, עם מילים מחזקות והרבה אהבה לקראת תחילת השנה.

בימים אלה יש אינסוף שאלות שרצות אצלנו בראש… איך הוא יסתדר במסגרת החדשה? הגננת תאהב אותו? יהיה מי שידאג לו? מה הוא יעשה בכיתה א'? איך הוא יסתדר בלי החברים שלו? האם הסייעת תעזור לו ללכת לשירותים בגן עירייה?
אני מציעה לקחת נשימה עמוקה ולהבין שכל אלה אכן שאלות לגיטימיות. הילדים שלנו חשובים לנו ואנחנו רוצים שיהיה להם הכי טוב, לכן כל שינוי מטבע הדברים מעורר בנו מחשבות ורגשות עזים.

ייתכן שהילד/ה שלנו מרגישים בדיוק את אותו הבלבול שיש אצלנו. למה אי אפשר להישאר עוד קצת עם ההורים? באמת יהיו לי חברים חדשים? האם המורה תאהב אותי? איך אני אצליח בשנה הבאה כבר שכחתי את כל מה שלמדנו בכיתה…
משום כך, שיח רגשי הוא קריטי לחיזוק תחושת הביטחון אצל הילדים, הן בשלב טרום-הכניסה-למסגרות והן בשלב ההתאקלמות.

בימים הקרובים, אני ממליצה להשקיע את המאמצים בחיזוק תחושת היציבות אצל הילדים.

מפתח ראשון – פשוט לדבר איתם

זה הזמן לשוחח עם הילדים, לשאול שאלות וכך לייצר הזדמנות שיספרו לנו מה הם מרגישים. כשמאווררים את הרגשות פוחת הלחץ שקיים בפנים.
חלקם וודאי מבולבלים וחוששים, חלקם נרגשים ושמחים, והתפקיד שלנו הוא לאפשר להם להרגיש בסדר גם אם הם קצת עצובים. חשוב לתת לגיטימציה לכל קשת הרגשות (התהליך נקרא נִרְמוּל – שירגישו נורמליים, שידעו שמותר להם להיות חוששים או מבואסים).

אל תיבהלו, תסתכלו להם בעיניים, תניחו יד מלטפת, תתקרבו, תגידו שזה יכול להיות מאוד מבלבל כשעוברים לגן חדש או כשמתחילים כיתה א' ואתם מבינים אותם (בהמשך תכלו למצוא פתרונות מתאימים).
רצוי לדבר עם הילדים על המורה החדשה או הגן החדש, ללכת לראות את המקום ואם אפשר גם להיכנס פנימה, לאתר 2-3 שמות של ילדים ולהזכיר אותם שוב ושוב. כך נקטין את תחושת חוסר הוודאות שלהם לגבי מה שצפוי להם בימים הבאים.

מפתח שני – לבדוק עם עצמנו מה יעזור לנו לסמוך עליהם

חישבו על תכונה שיש לילד שיכולה לעזור לו להשתלב ולהסתגל למסגרת החדשה. הרי אם תאמינו שיהיה בסדר כנראה יהיה לכם קל יותר להעביר לו את המסר שהוא יסתדר. אז איזה קסם יש לו? מה התכונות שעזרו לו עד היום לבלוט ולהסתדר? עצמאי, דברן, חברותי, עומד על שלו, סתגלן, חייכן, מנהיג מלידה, צ'ארמר, פשרן, מצחיקן, קליל, מתמסר…
כל ילד הוא מיוחד, יש בו את המשהו הזה שלא דומה לאף אחד, שיעזור לו גם הפעם להשתלב ולהסתדר. תסמכו עליו, תסמכו עליה, שהתכונות שלהם יעזרו להם לפלס את דרכם להתחיל מהתחלה באופטימיות ואמונה.

לא לכולם קל בשלב הזה.

מפתח שלישי – לקבל את המצב (והילד) כמו שהוא

יש ילדים שמדלגים בשמחה כבר ביום הראשון של השנה, סקרנים להכיר את המרחב החדש ונפרדים בקלות מההורים. בצד השני, יש ילדים שהמעברים יותר מאתגרים עבורם יותר. ילדים שהתרמוסטט הפנימי שלהם מרגיש היטב את ההיערכות לקראת תחילת השנה וכל מה שהם היו רוצים זה שאף אחד לא ייקח להם את החופש. הם התרגלו לבלות עם המשפחה וממש לא בא להם שהמצב ישתנה.
ילדים כאלה, שקולטים שהחופש אוטוטו נגמר, פתאום כועסים יותר, מתעצבנים יותר ומתנגדים יותר.
אל תקחו את זה באופן אישי, הוא לא עושה לכם דווקא – הוא רגיש למעבר מהחופש לשגרה וחווה את השינוי במלוא עוצמתו. גייסו את כל תעצומות הנפש שלכם להכיל את האנרגיות של הילד ולקבל אותו כמו שהוא. הוא זקוק לכם כרגע כמשענת יציבה לכל התחושות שמציפות אותו.

מפתח רביעי – הכנה משותפת לקראת המסגרת החדשה

הזמינו את הילדים להיות מעורבים בארגון הציוד לגן או לבית הספר. עצם החיבור שלהם הוא חלק מתהליך ההכנה לקראת החזרה לשגרה. הביאו את התיק, את הכובע, את בקבוק המים, את קופסת האוכל, הכניסו יחד את הציוד לקלמר, בקשו מהילדים להדביק מדבקות עם שמם על הציוד וכך הם יתחילו להבין שהמועד מתקרב.
• ילדי הגן – אפשר לסכם שיהיה לו בתיק חפץ שהוא אוהב או בובה קטנטנה.
• ילדי ביה"ס – מומלץ לקבוע יחד תפריט שבועי ולכתוב מה הילד רוצה שיהיה כל יום בכריך.

מפתח חמישי – קחו אחריות ליצור שינויים בהרגלי השינה

ילדים צעירים נשארים ערים עד שעות מאוחרות בחופש הגדול. בכדי לבסס מחדש את שיגרת הערב מומלץ באופן הדרגתי מהיום ועד מוצ"ש להוריד בכל ערב חצי שעה בשעת השינה.
במקום להתעקש שילכו לישון, תעזרו להם להדק חזרה את הרגלי השינה. אני מציעה לייצר שינויים באווירה הכללית, להיכנס לחדרים אחרי ארוחת הערב והמקלחות, לספר סיפורים, להיזכר בחוויות מהחופש, להמציא בדיחות ועוד ועוד.
היו איתם בחדר, הקדישו את הזמן הזה לעזור להם להוריד הילוך ולקבל את פני הלילה.

מפתח שישי – כלי לביסוס תרבות השיתוף במשפחה

בכדי להגדיל את הסיכוי שהילדים שלנו יחזרו מהמסגרות החינוכיות וישתפו אותנו בחוויות מהיום שהיה ולא יסננו לעברנו שתי מילים (…היה כיף) אני ממליצה להשריש את תרבות השיתוף בבית.

איך עושים את זה? פשוט מאוד
במקום לשאול שאלות ולצפות שהם יספרו לנו סיפורים שלמים, נתחיל אנחנו לשתף את הילדים בדברים שקרו לנו במהלך היום. למשל – אמא לילד בן חמש יכולה לספר לו "הבוקר בדרך לעבודה שמעתי את השיר שאנחנו אוהבים והיה לי ממש כיף". ילדים ששומעים את ההורים משתפים בכל מני אנקדוטות קטנות מהיום, מבינים שזה חלק מהדיאלוג המשפחתי ולומדים בעצמם לספר חוויות מהיום שלהם.
ספרו להם כל מני סוגים של חוויות שילמדו שהיום מורכב גם מדברים שמחים ומצחיקים וגם מאירועים מעצבנים או מכעיסים (בהתאם לגיל כמובן), לדוגמא – אפשר להגיד שהיה פקק גדול בדרך הביתה וזה היה מעצבן כי היה ממש חם ונגמרה לכם הסבלנות. כך הילדים מקבלים סוג של אישור לספר בעצמם גם על החוויות הנעימות שהיו להם וגם על החוויות הפחות מוצלחות.

תתחילו כבר היום – זה כלי משמעותי לתקשורת פתוחה במשפחה.

מפתח שביעי – מפתח נוסף הוא תיאום ציפיות

אל תדלגו על השלב של הסברים ותיאום ציפיות. סכמו מראש איך יראה הערב ואיך יראה הבוקר עם החזרה לשיגרה. מומלץ לפרט כמה שיותר את סדר הפעולות, מה אפשר ומה אי אפשר לעשות.

  • תגידו לילדים מה חשוב לכם ועל מה אתם לא מתפשרים (לדוגמא לצאת בזמן ושיאכלו ארוחת בוקר)
  • אחר כך תשאלו אותם מה חשוב להם ומה הם צריכים (יש ילדה שתבקש עזרה בצחצוח השיניים וילד שיבקש להישאר במיטה עוד 10 דקות)
  • בהתאם למה שעולה בשיחה, תמצאו פתרונות. במקום להתעצבן על הילדה נדע שהיא זקוקה לעזרה ונהיה שם עבורה. באותו האופן נבין גם את הילד המתוק שרוצה להתכרבל עוד קצת זמן במיטה, נהיה 'שעון נודניק' ונבוא פעמיים.

אל תתעלמו ותראו להם שאתם מוכנים ורוצים להתחשב בהם. ככה מייצרים שיתוף פעולה ומעודדים התחשבות – אנחנו בהם והם בנו.

 

עודדו את הילדים לעצמאות למרות הקושי של הימים הראשונים | קרדיט: shutterstock
עודדו את הילדים לעצמאות למרות הקושי של הימים הראשונים | קרדיט: shutterstock

מפתח שמיני ואחרון (שאי אפשר בלעדיו) – עידוד לעצמאות

 

 

ילד עם תחושת מסוגלות גבוהה ירגיש במיטבו ויתפקד בצורה טובה, לכן התפקיד שלנו לעודד אותם להיות כמה שיותר עצמאיים בכל גיל. כדאי לייצר עוד ועוד הזדמנויות שהילדים יעשו דברים בכוחות עצמם ואז להתפעל ולעודד אותם על כך. 
אני ממליצה לאפשר להם להתלבש לבד, לשטוף פנים לבד, למלא כוס מים, לשים את הנעליים במגירה, להחזיר את הספר למדף, להוציא את המלפפונים מהמקרר, להגיש צלחת פירות. הגדולים יותר יכולים לחתוך סלט או להכין חביתה ועוד ועוד רעיונות.

העיקרון שאני מאמינה בו הוא ללמד בכל יום את הילד משהו טוב על עצמו כדי שידע ויאמין שהוא כזה. 
"ילדינו אינם נולדים כשהם מצוידים במאגר העידוד הפנימי – הם יפתחו אותו בעזרתנו! ככל שנעודד אותם בדרך הנכונה, ילך המאגר הזה ויתעצם" (אורית רונזנבוים / תפקיד חייך).
לכן התפקיד שלנו להתפעל ממה שילד אומר ועושה, לשקף לו כל את הכוחות והיכולות שלו ובכך להגדיל את הסיכוי שהוא יגיע לכיתה או לגן כשהוא מאמין בעצמו ובטוח שהוא יכול להסתדר.

לסיכום שמרתי את היקר לי מכל. בימים הקרובים, הילדים עומדים בפני שינוי מהותי ואין ספק שמערכת היחסים שלנו משמעותית במיוחד ותורמת לגיבוש האישיות של כל אחד מהילדים. 
לא תמיד אנחנו יכולים להתמסר ולהיות עם הילדים כמו שחלמנו, הרבה פעמים אנחנו עמוסים ולחוצים אך חשוב לזכור שאין תחליף להתייחסות אישית.
לכן אני ממליצה לחזק את הקשר עם כל אחד מהילדים, למצוא זמן אישי שהוא נטו שלכם, נטול הפרעות או אחים, זמן שבו העיניים שלכם נפגשות ואתם יכולים לדבר ולהנות. לא משנה אם זה עשר דקות ביום או שעה שלמה כל שבוע. העיקר שזה יקרה.

אני מעודדת אתכם ליזום מחוות של רצון טוב, כי קשר עושים (לא קונים במכולת) צריך להשקיע בזה ומסתבר שהדברים הקטנים ביום-יום הם שיוצרים את הבסיס למערכת יחסים משמעותית עם כל ילד וילדה.

והמתנה שלי אליך > מכתב אישי ממך לילד שלך

לקראת שנת הלימודים כשההתרגשות בשיאה, הכנתי לכם מתנה. המתנה היא דוגמא קטנה איך אפשר ליצור רגע של קסם עם כל אחד מהילדים. 
בקישור למטה תוכלו לבחור מכתב אישי שמנוסח מכם ההורים לילד שלכם לקראת השנה החדשה.
המכתב מרגש, כתוב מלב-אל-לב יש בו מסרים מחזקים והוא מלא באהבה. אין לי ספק שהילדים יתרגשו כשיקבלו את המעטפה.

מוזמנים להגיב ולשאול שאלות. 
בהצלחה לילדים ולילדות המתוקים וגם לכם הורים יקרים, 
עדי

על האורחת שלנו:

עדי סגיר, מדריכת הורים מומחית הורות ומשפחה, בוגרת מכון אדלר ולימודי פסיכולוגיה חיובית, מרכז מיטיב במרכז הבינתחומי בהרצליה. עדי מדריכה הורים בתהליכי שינוי, מלווה משפחות בצורה פרטנית וכן מנהלת את קהילת האימהות בפייסבוק 'להרגיש בבית'. 
עדי מאמינה בדרך חיים יצירתית ואופטימית ששמה את הדגש על כלים ורעיונות פרקטיים להתמודדות עם אתגרי ההורות ויצירת קירבה במשפחה.

לינק להורדת המתנה: https://lp.vp4.me/kftm
להרגיש בבית – קישור לקהילה בפייסבוק
מגזין להרגיש בבית באינסטגרם
קישור לדף של עדי בפייסבוק 

עדי סגיר
עדי סגיר

אהבתם את הפוסט? ספרו לחברים

פוסטים חדשים בבלוג

קצת עליי

שרון גולן - יוצרת הבלוג

היי, אני שרון גולן, נשואה ואמא ל-3.
את הבלוג יצרתי מתוך אהבה לאוכל ומתוך רצון ליצור מקום בו אפשר ללמוד, ליצור ולשחק עם אוכל והילדים שלנו.
קראו עוד עליי

תודה על האהבה - בלוג השנה

Scroll to Top