הפוסט הזה הוא חלק מבלוג הופ – חזרה ללימודים, אז אני ממליצה לכם לקרוא עד הסוף, כי שם יחכו לכם הקישורים לפוסטים הנוספים בסדרה.
נוסטלגיה
ימים כאלו של חזרה ללימודים מעלים אצלי הרבה זכרונות מהילדות שלי, ובילדות שלי (בשנות ה-80-90) לא היה דבר כזה קופסת אוכל.
הייתה לנו שקית עם סנדוויץ', ואם לאמא היה כוח גם מלפפון קלוף בשקית נוספת ומפית מבד – זהו.
אני זוכרת את עצמי בתור ילדה בבית ספר, בכיתות הנמוכות (א'-ד' בערך), יושבת ליד השולחן כמו שהמורה אמרה בתחילת ההפסקת עשר, פורסת את המפית יפה על השולחן (שלא יכנסו לי הלכלוכים של המחק לסנדוויץ'..), מוציאה את הסנדוויץ' מהשקית ואוכלת, וכשסיימתי זרקתי את השקית לפח את המפית קיפלתי והכנסתי חזרה למקום המתאים בתיק, ילדה מסודרת מה אני אגיד לכם…
מה היה בתוך הסנדוויץ' שלי?
היו כמה אפשרויות מאוד ברורות – לרוב זה היה עם שוקולד (השחר, שאני הכי אוהבת) או עם גבינה לבנה או עם נקניק ומרגרינה או עם גבינה צהובה.
כשיצאנו לטיולים מחוץ לבי"ס אמא שלי הייתה תמיד משקיעה יותר, מבשלת ביצה קשה על בוקר ומכינה לי סנדוויץ' מפנק מ-2 פרוסות חלה מתוקה עם גבינה לבנה ופרוסות ביצה קשה (עד היום יש לי את הטעם בפה כשאני מדמיינת את זה). וזה היה התפריט פחות או יותר.
היום, הדברים השתנו.
המפית בד כבר לא קיימת (עד כמה שאני יודעת מחברות עם ילדים בבית ספר), את השקית (הלא אקולוגית..) מחליפות שלל קופסאות צבעוניות ברמות אטימות וחלוקה שונות, וההורים היום יותר מודעים למבחר גדול של אפשרות ממרחים או בכלל מאכלים אחרים שהם לא רק סנדוויץ' שאפשר לשלוח עם הילד + תוספת של ירקות ופירות.
ועדיין, אז כמו היום, כל בוקר אנחנו נשאל את עצמנו, או את הילדים – "אז מה אתם רוצים בסנדוויץ' היום?"
אז מכיוון שאני יודעת כמה גם ככה ההתארגנות בבוקר מלחיצה, וכששומרים על סדר וארגון אנחנו יכולים בהחלט להקל על החיים ולקצר את תהליך קבלת ההחלטות לפעם אחת, פעם ב.. – הכנתי לכם 2 פרינטבלס שווים ביותר יחד עם כמה רעיונות לארוחות עשר קלות ומהירות.
נעים להכיר, בנטו
כשהתחלתי לחקור את הנושא לקראת כתיבת הפוסט הזה, הרבה פעמים עלתה לי בחיפוש המילה "בנטו", אז הלכתי לחקור מה המשמעות.
בגדול, בנטו (או או'בנטו) היא ארוחת טייק אווי יפנית לסועד בודד בתוך קופסה. ארוחת בנטו מסורתית כוללת אורז, דג או בשר וירקות חמוצים או מבושלים.
אם יצא לכם לעשות חיפוש של תמונות של ארוחות בנטו בטח ראיתם הרבה דוגמאות למנות מעוצבות, אמנותיות או בדוגמאות של דמויות, כמו הלו קיטי לדוגמא. אבל זו לא המשמעות האמיתית של הבנטו, וההתייחסות היא יותר לכבוד לאוכל ולקחת את הזמן בארוחה, מאשר יופי ופינפון.
מבחינת הרכב, ארוחות בנטו מסורתיות לרוב מורכבות מארבע עשיריות אורז, שלוש עשירית של דג או בשר, שתי עשיריות של ירקות ועשירית בודדת של חמוצים או קינוח, אבל הכללים לא קשיחים.
בתרגום חופשי החלוקה בין אבות המזון היא – 3 חלקי פחמימה, 2 חלקי ירק ו-1 חלק חלבון.
בגרסאות האמרקיאיות לבנטו (ע"פ שיטוט מאסיבי בפינטרסט) וגם לפי הנוהג פה בישראל, מכניסים גם פירות, ולכן בפרינטבל ובדוגמאות הוספתי חלק אחד של פרי כלשהו.
Finger Rules - כמה כללי אצבע לפני שנכנס לדוגמאות
- תנו להם להחליט – אני יודעת כמה הבוקר עם הילדים יכול להיות עמוס בדברים שצריך להספיק, אז תורידו מעצמכם את הצורך להחליט בבוקר מה יהיה בסנדוויץ' או בקופסה.
תנו לילדים להגיד מראש מה רשימת הדברים שהם בטוח אוהבים וישמחו לקבל, ומה הדברים שהם לא – כולל סוג הלחם, ממרחים, פירות/ירקות ועוד.. (פרינטבל מתאים מחכה לכם בסוף הפוסט). - גישת KIS או keep it simple – כמה שיותר פשוט ומהיר להכנה – יותר טוב.
נכון שאנחנו רוצים לשמור על הבריאות של הילדים, ולפנק אותם במשהו שגם הם אוהבים וגם בריא – אבל לא צריך להיסחף עם עיצובים מפונפנים (אלא אם בא לכם לקום ממש מוקדם או להכין ערב מראש), או מרכיבים משוגעים. כל הדוגמאות שנתתי בהמשך לוקחות כמה דקות הכנה להרכבת הקופסה (ומה שדורש הכנה מראש, כתבתי לכם). - שתפו את הילדים באריזה – ילדים אוהבים שנותנים להם להיות אחראים, שסומכים עליהם ונותנים להם יד חופשית לקבל החלטות, בעיקר כאלו שנוגעות אליהם – אז עם כמה שזה יכול לקחת קצת יותר זמן – תנו להם מדי פעם (או תמיד, תלוי בכם) להיות אחראים על האריזה של הקופסאות, על הסידור בפנים, בין אם זה רק להיות לכם לעזר או לעשות לגמרי בעצמם (תלוי בגיל, ביכולות וברצון של הילד וההורה).
- צבעוניות וכיף – נוגד ומשלים לסעיף 2 – כל הכיף באוכל זה כשהוא הופך למשחק, והוא הופך למשחק כשהוא צבעוני, או חתוך בצורה מגניבה וקלה לאכילה, או סתם עם טאצ' קטן של אבאמא. רגע לפני שאתם סוגרים את הקופסא, תנו בה מבט אחרון ותראו אם משהו בצבעוניות שלה או בסדר שלה יכול להשתנות כדי שהיא תהיה יותר כיפית לילד/ה שלכם כשיפתחו אותה אחר כך. זה לא אמור לקחת מלא זמן, אלא פשוט להראות שלקחתם עוד דקה שזה יהיה גם כיף.
רעיונות לארוחות בוקר בריאות בקופסה
כשהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה העליתי פוסט בפייסבוק האישי שלי ובקבוצת הפייסבוק של הבלוג, וביקשתי לקבל רעיונות לארוחות בוקר בריאות מהקוראים של הבלוג, לשמוע מה הם נותנים לילדים שלהם מדי בוקר, כדי שיהיה לנו מגוון רחב של רעיונות בהתאמה לגיל הילדים.
השאלה ששאלתי היא: "קופסת אוכל לגן, מה אתם שמים לילדים? רשמו גיל, ופירוט קופסה טיפוסית."
ואלו חלק מהתשובות:
Marina Gelber – גיל 5, כריך עם חומוס/גבינה/שוקולד ירק ופרי
Ronnie Lavi – בני 4.5, כריך עם גבנצ, ירקות חתוכים ופירות
Keren Zinner – ארוחת הבוקר של נטע , התמונה מפיקניק, זו ארוחת הבוקר שלה כבר שנה שלמה! 4 סוגי ירקות בכלי אוכל שעושה לה את החוויה כיפית!
Lilach Simantov מבחינת קופסא – בעבר היתי קונה כל מיני קופסאות יעודיות וגיליתי שהן די בזבוז של כסף חוץ מאחת. קטנה עם קחון מפוקס הום. מה שיש לי זה תבניות מאפינים אישיות מסילקון (כיחידות בודדות) ובהן אני מפרידה את הדברים. אצלי אוכלים ארוחת בוקר גדולה אז בוקר לגן זה משהו קטן. בת 4 – כריך מפרוסה אחת/חצי פרצל. ירקות חתוכים תמיד (מלפפון, פלפל, גזר), לפעמים מוסיפה ביצה קשה, היא אוהבת גם לאכול טונה במזלג אז שמה פעם בשבוע טונה בכלי קטן. אם יש משהו מארוחת ערב שמתאים אז מכניסה למחרת – פשטידה, בורקס, פנקייק, וואפל ופרי בצד להפסקת פרי. לגדול בן ה7 זה קופסא כמו שכתבתי עם הקרחון כי הוא כבר נמצא יום ארוך יותר. כריך עם קוטג', שוקולד (שמורכב מקקאו ודבש) ממרח תמרים,לפעמים פרצלים או בייגל שאני קונה טרי וחם מהמכולת מול הבית. ביצה לפעמים, קוביות של גבינה צפתית, מללפון/מלפון חמוץ/זיתים. תמיד עם מפית וקניתי מזלגות קטנים של קינוח אז גם אוכל נקי. חוץ מזה שמה לו קופסא קטנה עם 2-3 מסטיקים,וופל קטן ארוז/חטיף חלווה קטן/סינרול קטנים שאני אופה/דובדבנים (הפרי היחיד שהוא אוכל) זהל מהלך היום כדי שיהיה לו דברים קטנים כל פעם שהוא מרגיש רעב – לוקח תרופה שאחת מתופעות הלוואי שלה זה תאבון מוגבר אז אני מקפידה שיהיה לו משהו כמעט לכל שעה שיוכאל לשלוף ולא יגיע למצב שרעב
Shirat Goldstein Velleman בני 8 תאומים. סנדוויץ ופרי.
Ella Perry בת 8 ובת 4 כריך ופרי.
עינת שמשוני כרי ופרי / ירק. תמיד מנחה אותם לאוכל קודם את הפרי או הירק ורק אח"כ את הכריך. לפעמים הכריך מתחלף במשהו שנשאר מארוחת הערב של אתמול (פיצה, פוקצה, קציצות, סושי). הכריך: פיתה / לאפה / לחמניה / בייגל / לחם מקמת מלא או כוסמין שאני מכינה בבית. ממרח: חומוס / טחינה / חמאת שקדים / ממרח אגוזים (ביתי, לא הקנוי שמפוצץ בסוכר ושמן) / ממרח זיתים / ממרח עדשים / מיונז טבעוני ביתי. נכון לעכשיו תהיה לי רק בת 6 בגן אבל זה נכון גם לגבי שנים קודמות וגם לגבי האחים שלה שכבר בבית ספר. המתבגרת כבר לוקחת ארוחה רצינית יותר כי היא מסיימת מאוחר.
Ayelet Venezia כריך ירקות ופרי. הכריך יהיה או טוסט עם גינה צהובה שמנה ותועפות חמאה או עם גבינת שמנת וזעתר
אופציות נוספות: פנקייק בננה עם גבינת שמנת או שמנת חמוצה 27%
ביצים קשות
לביבות טונה
מאפינס למיניהם
ההמלצה שלי - לעבוד מסודר ויחד עם הילדים
הפרינטבל הראשון שהכנתי לכם מציג בצורה מסודרת את מרבית האפשרויות הנפוצות לכל אזור בקופסא – למנת החלבון (בתוך הסנדוויץ' או מחוצה לו), הפחמימות (רעיונות שונים לסנדוויצ'ים ממרחים ותוספות), הירקות והפירות.
סמנו עם הילדים (או בעצמכם) מה אתם יודעים שהם אוהבים, וככה יש לכם מול העיניים את האפשרויות, בלי לפתוח 10 פעמים את המקרר על הבוקר.
הפרינטבל השני שהכנתי לכם הוא בהמלצתה של גיסתי אסנת, אמא ל-5 ילדים (בגילאי 10 ומטה) שמצאה פתרון איך לתמרן בין כל הרצונות, ואני שמחה לאמץ אותו ולהעביר אותו הלאה:
רושמים את שם הילד ותחתיו בוחרים איתו את הדברים שהוא אוהב ובטוח ישמח לקבל בכריך או בקופסא, ואת הדברים שהוא לא רוצה לקבל – ככה אנחנו לא מתבלבלים, ולהם אין תירוץ למה הם לא אכלו כשהם מקבלים משהו שהיה ברשימת האהבות שלהם… 🙂
הורדת הפרינטבלס
ונחזור לבלוג-הופ שפתחנו איתו את הפוסט:
אני ממליצה לכם בחום להקליק ולקרוא את הפוסטים הנוספים שמשתתפים בבלוג הופ חזרה ללימודים:
- טלי פז מהבלוג All is Good כתבה פוסט מקסים על אז איך זה להיות שמאלית? במיוחד לקראת שנת הלימודים שמתחילה
- גיל מרטנס מהבלוג BLocal כתבה פוסט נהדר על חשיבות הלמידה המתמדת לבלוגרים (ולאנשים בכלל)
- גלית קידר מהבלוג שעמום הוא בחירה כתבה פוסט יצירתי בטירוף על איך מכינים יומן הום מייד כולל הסבר על יצירת העטיפה + קובץ pdf להדפסה של יומן שבועי
רוצים לתכנן את קופסאות האוכל של כל השבוע מראש?
חדש! מגנט מה לשים בקופסת האוכל – שבועי
המוצר המושלם לתכנון שבועי של ארוחות הקופסה של הילדים.
פשוט לרשום איתם מה הם רוצים לקבל בקופסה במהלך כל יום בשבוע.
ניתן לבחור בין 2 צבעים: ורוד ותכלת