רגע לפני כיתה ב', בה נערכים מבדקי המחוננים לראשונה, אפשר לראות הרבה הורים שכבר שנים תוהים אם הסימנים שהילדים שלהם מפגינים מראים על מחוננות. הנושא הזה מאוד סיקרן אותי ולכן הזמנתי את רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית, לשתף אותנו בכלים איך לזהות אם הילדים שלנו מחוננים כבר בגיל הרך. בסוף הפוסט מחכה לכם גם סרטון של כאן חינוכית שראיתי עם הילדים ומאוד אהבנו, שמראה איך מחוננים תופסים את העולם, שווה צפייה עם הילדים.
אבחון ילדים מחוננים בגיל הרך
הורים לתינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך לעתים קרובות תוהים האם הילד שלהם מחונן לאחר שהבחינו בהתפתחות מוקדמת של תחומים מסוימים. למשל, ישנם ילדים צעירים שמבינים מילים ושיחות של מבוגרים הרבה מעבר למצופה בגילם או שהם בעלי עניין רב בדברים ונושאים שמעניינים בדרך כלל ילדים גדולים יותר.
בעקבות בקשות רבות של הורים, הכנתי עבורכם רשימה של התנהגויות נפוצות שיעזרו לכם לזהות סימנים למחוננות בתקופת הילדות המוקדמת והגיל הרך. למעשה, ככל שהתנהגויות אלו מופיעות בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי שהילד יאובחן בעתיד כמחונן.
איך מזהים מחוננים בגיל הרך?
חשוב לציין, כי רשימה זו מספקת קווים מנחים בלבד, כך שאין הכרח שתבחינו בכל ההתנהגויות הללו כדי להעיד על האפשרות שהילד מחונן או מוכשר מאוד.
במידה והנכם מעוניינים להעריך את רמת האינטליגנציה (IQ) המדויקת של ילדים בגיל הרך, עליכם לפנות לביצוע הערכה פסיכולוגית לשם כך.
סימנים המעידים על תינוקת מחוננת – עד גיל 4 חודשים
- יוצרת קשר עין זמן קצר לאחר הלידה וממשיכה באינטראקציה זו ובמודעות לאנשים אחרים
- יוצרת קשר עין בזמן הנקה
- לא אוהבת להישאר בכיסא תינוק
- תמיד רוצה שמישהו בחדר יתקשר עמה
- אנשים אחרים שמים לב ומעירים שהוא ערנית מאוד
אבחון פעוט מחונן – עד גיל שנה
- מכניס צעצועים לפה רק לעתים נדירות
- מפגין כוונות עם צעצועים, לעתים רחוקות הרסניות או שרירותיות
- מגלה תשומת לב כשמקריאים לו ספר או כשצופה בטלוויזיה
- מנופף לשלום
- אומר בא-בא, מא-מא, ביי-ביי
- עוקב אחר הוראות ולא מפספס דבר
- יודע מה הלאה בשגרה
איך לדעת האם הילד שלי מחונן בגיל שנה עד שנה וחצי?
- מגלה עניין ברור בכישורים
- מתפרץ כשאסור לו לעשות דבר מה בעצמו
- שומר על קשב זמן ממושך
- מביע עניין במכתבים, מספרים, ספרים ושיחות
- תיאום עין-יד מפתיעה ויכולת למיין סוגי צורות שונים, להכניס ולהוציא דברים
- נהנה מחידות וצעצועים המיועדים לילדים בוגרים יותר
- לא לועס ולא קורע ספרים
- משתדל מאוד לרצות
- עשוי להיפגע בקלות
איך יודעים שהילדה מחוננת בגיל שנה וחצי עד שנתיים?
- מדברת ומבינה בבירור את שיחותיהם של אנשים אחרים
- מזהה אותיות, צבעים ומספרים רבים, לעתים יודעת לספור ולארגן לפי כמויות, מכירה צבעים וגוונים שונים ולעתים יודעת את האלף-בית לפי הסדר
- עקשנית ורוצה לעשות דברים בדרך שלה
- לא ניתן להסיח את דעתה בקלות כשהיא עסוקה במשהו שמעניין אותה
- יכולה לשיר שירים מלאים, מכירה את כל המילים והמנגינה
- מפגינה חוש הומור הרבה מעבר להומור טיפוסי בגילאים אלו
- למרות שהיא פעילה מאוד, הפעילות בדרך כלל מאוד תכליתית וחשובה לילדה המחוננת
- מתעניינת ומתמודדת היטב עם פעילויות, מנגנונים ויישומים מורכבים או עדינים, כמו מחשב נייד
- שתלטנית ומאבדת מהר מאוד עניין בילדים שאינם יכולים או רוצים לעשות את הדברים שהיא רוצה
- בני משפחה אחרים מעירים על כך שילדתכם עקשנית ואף מפונקת
- מציירת ומזהה את מה שציירה
- מכירה צורות בסיסיות ומצביעה עליהן כשנתקלת בהן במקומות שונים
- מודעת ליופי של הטבע
- מקדישה תשומת לב לרגשות של אנשים אחרים
- צריכה לדעת 'למה' לפני שנענית לבקשותיכם
איך מאבחנים ילד מחונן בגיל שנתיים עד 3 שנים?
- יכולת מעולה להקשיב לטלוויזיה או לסרטונים אהובים
- מגלה עניין רב בכתיבת אותיות ומספרים
- תופס את הוריו בטעויות ובמילים שלהם ואינו שוכח הבטחות או שינויים בתוכניות
- מתוסכל מחוסר יכולת עצמית
- נראה אובססיבי לגבי דברים מסוימים
- אנשים שאינם בני משפחה מעירים על כמה שהילד חכם
- מתקשה לשחק עם ילדים אחרים בני אותו גיל ומעדיף להיות בחברת מבוגרים או ילדים גדולים יותר, אולם הם לא בהכרח נהנים מכך משום שהילד אינו בוגר מספיק כדי לשחק עמם
- מפגין התפרצויות זעם, במיוחד כאשר נכשל לעשות או להשלים משהו בדרך שלו
- מסוגל לשחק במשחקים וצעצועים ולהרכיב פאזלים המתאימים לגיל כפול משלו ואף יותר
- מיומנויות קריאה מוקדמות, כמו הכרת שלטים של חנויות ורחובות או זיהוי שמות, תוויות ומילים רבות
- מרבית התקפי הזעם הינם תגובה לחוסר כבוד או הבנה מצד מבוגרים, כאשר ילדים מחוננים משתפים יותר פעולה מאשר עומדים בדרישותיהם של המבוגרים
- תחרותי מאוד
איך זה להיות הורים לילדה מחוננת בת 3 עד 4 שנים?
- סקרנית מאוד
- מדברת הרבה
- מגלה עניין מוגבר בספרים, קריאה ומציאת תשובות
- אוהבת להתווכח, לחשוב בהגיון ולנמק
- יכולה לבצע פעולות רבות במחשב
- עשויה לפחד מדברים שהיא לא מבינה
- נוטה לחשוב על העתיד ולדאוג ממנו
- מגלה עניין בהקשרי סיבה-תוצאה, שואלת שאלות ומקשיבה לתשובות באופן לא אופייני לבני גילה
- מתעניינת באסטרטגיה ויישום של כללים, כמו גם מזלזלת ומתעצבנת על אחרים שאינם 'מבינים את זה'
- שתלטנית
- יצירתית
- מבצעת מניפולציות בחוכמה
- פרפקציוניסטית
- אובססיבית לגבי פיתוח מיומנויות אישיות
מאפיינים של ילד מחונן בן 4 עד 5 שנים
- ילדים מחוננים רבים מתחילים לקרוא ספרים פשוטים ואף ספרים עם מספר פרקים באופן ספונטני
- מתעניין בנושאים המתאימים לילדים בוגרים יותר, אך עלול להיבהל עקב היעדר הפרספקטיבה שלהם. למשל, אסונות טבע יכולים להיות מרתקים ומפחידים בעת ובעונה אחת
- תופס באופן אינטואיטיבי מושגים מספריים והנמקה מתמטית
- מסוגל להתחרות ביעילות עם ילדים גדולים יותר ואף מבוגרים במשחקי לוח או משחקי קלפים
- מתחיל להטיל ספק במשמעות החיים ובערך העצמי שלו
- מפגין אוצר מילים עשיר וזיכרון מעולה לעובדות, מידע ואירועים
- מגלה יותר ויותר כישרונות במחשבים ומשחקי וידאו
- יכולת חשיבה מופשטת ברורה
- אוהב מושגים ותיאורה, פילוסופית וספקולטיבית
- בעל צורך עז לקיים שיחות משמעותיות ואינטליגנטיות על דברים שמעניינים אותו
מתי מומלץ להתייעץ עם פסיכולוגית ילדים?
ברוב המקרים, המחוננות מתגלה על ידי המשפחה עצמה, זאת מכיוון שמדובר בילדים רגישים ביותר המגיבים בגיל צעיר באופן לא פרופורציונלי.
באותה מידה, הם מאוד בררנים לגבי בני השיח שאיתם מתקשרים, לא אכפת להם להיות לבד, לומדים מהר מאוד והזיכרון שלהם גבוה.
על אף שההתפתחות האינטלקטואלית של ילדים אלה ראויה הרבה פעמים להערכה ואפילו קנאה, רבים מהילדים המחוננים הצעירים חווים עצב, תסכול ושעמום רבים.
ילדים מחוננים בגיל הרך מוצפים גירויים וזקוקים לתיווך המבוגרים על מנת לעבד אותם בצורה נכונה.
לכן, במידה ואתם חשים שילדכם מאוד מוכשר מבחינה קוגניטיבית, לומד מהר ובקלות, מפגין יכולת ורבלית מרשימה, מאוד סקרן, מגלה פרפקציוניזם, מתעניין בנושאים המתאימים יותר למבוגרים ומרגיש שונה מחבריו, חשוב לפנות לייעוץ מקצועי אצל פסיכולוגית המתמחה בעבודה עם ילדים מחוננים על מנת לסייע לו להתפתח באופן בריא, הן רגשית וחברתית והן אינטלקטואלית.
ילדים מחוננים בגיל הרך – סיכום
מרבית הילדים המחוננים בגיל הרך נוטים ליזום למידה עצמית וסקרנותם החריגה מהווה סימן היכר לרמת האינטליגנציה (IQ) הגבוהה שלהם.
בעוד מעורבות והדרכה משמעותית מצד הורים ואנשי חינוך יכולה בהחלט לתמוך ברכישת מוקדמת של מיומנויות אקדמיות, ילדים מחוננים ירכשו את הכישורים הללו ואף מעבר לכך באופן מהיר הרבה יותר מאשר ילדים שהם פחות אינטליגנטים.
הפוסט בשיתוף עם רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-מדריכה, מנהלת מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים, בעלת כ-20 שנות ניסיון בכיתות המחוננים ברמת גן וחולון.