בישול עם ילדים קטנים – פיתוח ושיפור המוטוריקה העדינה במטבח בקלות ובהנאה

מעבר לדרך להתמודד עם סרבנות אוכל, המטבח מספק לנו המון רגעים מרגשים ולימודיים, אם רק ניתן להם לקרות. אנחנו יכולים לבשל עם הילדים, לאפות איתם, להפוך את הבילוי במטבח לחלק מפעילויות הקיץ, או החורף שלנו ועוד.

בפוסט היום אני מארחת את עדי לב רן, מדריכה להתפתחות ילדים ומנחת הורים. מפתחת הגישה "דרך המשחק" שתלמד אותנו דרכים נוספות להסתכל על החוויות עם הילדים במטבח, ותגרום לכולנו לרצות להיכנס אליו בשמחה עם הילדים שלנו.

אני מאוד אוהבת את המשפט: המטבח הוא הלב של הבית.
זה באמת מקום שבו נמצאים ומבלים הרבה ומתרחשים בו מפגשים שונים, לפחות פעמיים ביום, ומכיוון שאנחנו כהורים נמצאים בו גם ככה הרבה זמן למה שלא נשתמש בזמן ובמרחב הזה לעוד מטרות?

המטבח הוא דוגמה נהדרת לכך ש"מטלה" יכולה להפוך למשחק ואם נאפשר לילדים להיות שם איתנו אנחנו והם יכולים להרוויח מכך המון.

בישול עם ילדים קטנים - פיתוח ושיפור המוטוריקה העדינה במטבח בקלות ובהנאה - פוסט אורח של עדי לב רן
בישול עם ילדים קטנים - פיתוח ושיפור המוטוריקה העדינה במטבח בקלות ובהנאה - פוסט אורח של עדי לב רן

הנה כמה הזדמנויות שהמטבח מספק לנו:

1. זמן משותף עם הילדים: לא בבוקר כשאתם ממהרים ולחוצים אבל כן בזמנים שיש יותר פניות כמו ארוחת ערב או סופי שבוע. כך ה"מטלה" של הכנת הארוחה הופכת להזדמנות לפעילות משותפת, התנתקות מהמסכים ולתחושה של בילוי. בזמן המשותף הזה יכולות גם להתפתח שיחות שאולי לא הייתם זוכים להן בצורה אחרת.

אחת מההזדמנויות שהמטבח מספק לנו - זמן משותף עם הילדים
אחת מההזדמנויות שהמטבח מספק לנו - זמן משותף עם הילדים

2. למידה מתוך הנאה: כמה דברים אפשר ללמד את הילדים כשנמצאים ביחד במטבח? על מצבי צבירה (קרח, מים ואדים, למשל), על כך ששילוב חומרים שונים הופכים למאכל, על סדר פעולות – התחלה אמצע וסוף, על כמויות ושברים (כמה זה חצי או רבע כוס?), על אותיות ומספרים (מתוך קריאה של מתכונים או בשימוש בחותכנים של עוגיות בצורת אותיות ומספרים). כל זה על קצה המזלג, המטבח הוא פשוט זירת לימוד מושלמת מכיוון שהיא חווייתית ולמידה מתוך התנסות היא מאד אפקטיבית.

3. היכרות ו"התיידדות" עם האוכל: ילדים שמכינים אוכל פעמים רבות שמחים גם לאכול אותו ומוכנים לטעום ולהתנסות יותר. אני לא תזונאית ולכן אומר רק שכשילדים שותפים לתהליך מסוים (כל תהליך, לא רק במטבח), הם מרגישים חיבור יותר גדול לנושא ופועלים מתוך מוטיבציה פנימית.

היכרות ו"התיידדות" עם האוכל
היכרות ו"התיידדות" עם האוכל

4. לפתח את המערכת החושית: חשיפה לחומרים, ריחות, צבעים וטעמים היא חשובה מאוד למערכת החושית. מכיוון שילדים היום נמצאים יותר בבית ופחות בחוץ, יותר במסכים ופחות במשחקים מוטוריים המערכת החושית לא מתפתחת בצורה מיטבית וזו אחת הסיבות שקיימת עליה במספר הילדים המתמודדים עם קשיים בוויסות החושי. גם אם לא נתקלתם בקושי ספציפי חשוב מאד לחשוף את הילדים לחוויות שמפתחות את המערכת החושית. המטבח הוא הזדמנות לכך.

5. לפתח את תחושת הערך העצמי, המסוגלות והעצמאות: כשנותנים לילדים להתנסות בפעולות של מבוגרים הם מרגישים שסומכים עליהם ולכן הם לומדים לסמוך על עצמם. כאשר מתאימים את הפעילות ליכולת שלהם, מעודדים אותם בתהליך ונהנים מהתוצרים שלהם, הם חווים חווית הצלחה שתעודד אותם להמשיך ולהתנסות במטבח ומחוץ לו.

לפתח את תחושת הערך העצמי, המסוגלות והעצמאות
לפתח את תחושת הערך העצמי, המסוגלות והעצמאות

6. לפתח את המוטוריקה העדינה: דרך פעולות פשוטות ויומיומיות (הכנת כריך, למשל) במטבח מתפתחות מיומנויות של מוטוריקה עדינה כמו קשר עין יד. מיומנויות אלה מתפתחות בזמן שהילדים נהנים ולא מרגישים שהם "מפתחים את המוטוריקה העדינה". ככל שיהיו להם יותר התנסויות במטבח כך המיומנויות יתפתחו וישתכללו. תהליך זה משפיע ישירות על היכולת לגזור, לצייר ולכתוב.

בדיוק למטרה זו פיתחתי קורס אינטרנטי חדש שיסייע להורים לשלב את הילדים במטבח בפעילויות המפתחות את המוטוריקה העדינה מתוך הנאה ומוטיבציה פנימית.

לפתח את המוטוריקה העדינה - לשבור ביצה לבד
לפתח את המוטוריקה העדינה - לשבור ביצה לבד

בעצם המטבח מאפשר לנו לשלב בין הרבה חלקים של ההורות ולהכניס מספר ערכים שחשובים לנו באותה פעולה וזה נהדר. אבל כמו תמיד, לא מספיק להבין את הרעיון, חשוב גם להבין איך מובילים את הפעילות בצורה כזאת שאכן החוויה תהיה חיובית לכל הנוגעים בדבר ושאלו, ירצו לחזור לשתף פעולה במטבח שוב ושוב. הנה כמה נקודות למחשבה:

  • האם הפעילות מתאימה לגיל ולתפקוד של הילד\ה שלי?
  • האם הפעילות מתאימה לי כהורה ברגע זה (אולי היום יש לי צורך "לתקתק" ואין לי סבלנות להתמודד עם לכלוך ולנהוג בסבלנות)?
  • האם יש אפשרות לשתף את הילדים בכל שלבי ההכנה או רק בחלק מסוים?
  • האם יש צורך לעשות הפרדה בין האחים או שאפשר לקיים את הפעילות ביחד?
  • איזו אווירה אני מייצר\ת והאם היא יוצרת חוויה חיובית?
  • ובכל מקרה, חשוב לזכור שזהו תהליך. לדעתי, תהליך מתגמל מאוד גם להורים וגם לילדים.

קורס דיגיטלי במחיר השקה

 

עוד על פיתוח ושיפור המוטוריקה העדינה במטבח בקלות ובהנאה תוכלו ללמוד בקורס האינטרנטי החדש של עדי
כל הפרטים עליו מחכים לכם כאן

קורס דיגיטלי - פיתוח ושיפור המוטוריקה העדינה במטבח בקלות ובהנאה

על האורחת שלנו:

נעים מאוד, אני עדי לב רן, מדריכה להתפתחות ילדים ומנחת הורים. מפתחת הגישה "דרך המשחק". הגישה אומרת שהזדמנויות למשחק נמצאות בכל מקום ובכל רגע ומשחק הוא אמצעי ללמידה, להתפתחות תקינה ולחיבור.

איך עושים את זה?
על כך אני כותבת בבלוג שלי www.gameway.co.il, מדברת בהרצאות שאני מעבירה ומלמדת באופן פרטני בהדרכות הורים וטיפולים אישיים לילדים.

עדי לב רן | מפתחת הגישה "דרך המשחק"

אהבתם את הפוסט? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

רוצים אותי מה חשבתם על הפוסט?

אשמח מאוד לקרוא ולשוחח אתכם פה בתגובות

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

קטגוריות

קצת עליי

שרון גולן - יוצרת הבלוג

שרון גולן, בלוגרית ומעצבת. את הבלוג יצרתי מתוך אהבה לאוכל ומתוך רצון ליצור מקום בו אפשר ללמוד, ליצור ולשחק עם אוכל והילדים שלנו.
קראו עוד עליי

המשיכו לעקוב גם כאן...

תודה על האהבה

אולי יעניין אותך גם