מעבר למוצקים – איך ללמד תינוקות לאכול אוכל מוצק

אני זוכרת את הרגעים האלה שלי כאמא טריה, עם כל כך הרבה ידע שמרעיפים עליי מכל כיוון, חלקו סותר או לא תואם למה שקראתי ברחבי הרשת ובעיקר – מבלבל.
עכשיו, זו גם ככה תקופה מבלבלת וראשונית כל כך, בעיקר בילד/ים הראשונים, אותם חודשים ראשונים שבהם צריך להבין איך להאכיל את התינוק/ת שלנו ואז איך להעביר אותם מהחלב אם או הדייסה ל"אוכל של גדולים" לאט לאט, לכן אני שמחה לארח כאן את ליאת כהן סימון שעושה לנו קצת סדר בכל הדברים ובעיקר – מכניסה שפיות ותחושה של "מה שלא תחליטי יהיה בסדר".

הבמה שלך ליאת 🙂

מתי מתחילים?

כאמא לארבעה ילדים אני זוכרת שההנחיות השתנו כל הזמן, לפעמים אפילו סתרו זו את זו. לי, בכל מקרה, זה לא שינה דבר. לפעמים התחלתי בטעימות של אוכל מוצק כשהתינוק הראה עניין, ואני חושבת שאפילו פעם אחת התחלתי כי חשבתי קדימה על חזרתי הצפויה לעבודה.
חשוב מאוד לזרום עם התינוק. העובדה ש"הגיע הגיל" לא אומרת שזה הזמן הנכון לו להתחיל, וגם להיפך- אם הוא לא הגיע לגיל המומלץ להתחיל בטעימות אבל הוא מראה עניין בצלחת שלך- אין סיבה שלא לזרום עם העניין ולתת לו לטעום.

מתי מתחילים לתת מוצקים | צילום: אילוסטרציה
מתי מתחילים לתת מוצקים | צילום: אילוסטרציה

לפני שמתחילים- חשוב!

חשוב מאוד להתחיל את הטעימות כשהתינוק במצב שנוח לו והוא מוכן לקבל את הניסוי החדש.
אם תנסי לתת טעימות לתינוק רעב- תיתקלי בסירוב.
אם תנסי לתת טעימות לתינוק עייף- תיתקלי בסירוב.
אם תנסי לתת טעימות לתינוק שלא נוח לו- תיתקלי בסירוב.
על התינוק להיות רגוע, כדי שהחוויה החדשה שדורשת ממנו מאמץ והסתגלות למצב שהוא לא מכיר, תעבור בכיף ובקלות, ותיצור לשניכם חוויה חיובית.
אני ממליצה לתת טעימות לאחר שנת הבוקר, לאחר שהתינוק ינק או אכל מעט והוא רגוע.
דבר נוסף וחשוב מאוד הוא שאת הטעימות מומלץ לתת בשעות הבוקר. אין לדעת איך התינוק יגיב למזון מסוים, אם הוא אלרגי אליו או לא, אם המזון יצור תגובה שאינה חיובית או לא, לכן בשעות הבוקר תמיד תוכלי למצוא מענה רפואי אם חלילה קורה מצב שאינו תקין.

אלבום אישי של תינוקת שמחה | צילום: שרון גולן
אלבום אישי של תינוקת שמחה | צילום: שרון גולן

במה מתחילים?

טעימות של פירות או ירקות
מומלץ להתחיל בפירות או ירקות, ואם בחרת בירק, עדיף שהוא יהיה ירק מתוק יחסית כמו גזר או בטטה.
הסיבה לכך היא שהטעם הראשון שהתינוק פוגש דרך חלב האם הוא מתוק, כך קל לנו יותר לחבר אותו לחוויה.

את הפרי או הירק רצוי לאדות. אידוי מקל על העיכול ושומר על ערכיו התזונתיים של הפרי או הירק.
איך מאדים? פשוט. מרתיחים מעט מים בסיר, מניחים שושנת אידוי ועליה הפרי או הירק, סוגרים את הסיר ומאדים עד שהפרי או הירק מתרככים. זה הכל.

ואם בכל זאת לא מתאים לך לאדות מכל סיבה שהיא, בשלי את הפרי או הירק במים.
אם בחרת באופציה הזו, אני ממליצה לשמור את מי הבישול, משום שכל הויטמינים של הפרי או הירק שבישלת נמצאים שם.
אפשר לתת את זה לתינוק במקום מים או להשתמש במים האלה כשמכינים תחליף חלב.

מרק ירקות
אז התינוק כבר טעם בטטה, קישוא, גזר ושאר ירקות. מצוין. אפשר להכין מרק.
אני ממליצה לשלב במרק כמה שיותר עלים ירוקים ועשבי תיבול. הם מעשירים את המרק בטעם נפלא ובהמון המון ערך תזונתי.
אין צורך להוסיף אבקת מרק או מלח. לילדים זה לא מפריע, להיפך, כך הם מתרגלים לטעמם הטבעי של הירקות ולא מפתחים תלות במלח כתנאי לכך שהאוכל יהיה להם טעים.
ברמה הטכנית, אפשר לבשל מרק ולהקפיא במנות קטנות, כך לא תצטרכי להתעסק בהכנה בכל יום מחדש.

את המרק תני לתינוק לטעום בכפית. המון פעמים אנחנו מחפשות להקל על עצמנו, ונכון שקל יותר לתת לתינוק מרק בבקבוק, אבל אנחנו לא רק מרגילות לטעמים. אנחנו מלמדות הרגלי אכילה ומיומנות, כך שחשוב מאוד לא לוותר על האכלה בכפית, עדיף בשעה קבועה של היום.

בשלב מאוחר יותר אני ממליצה להוסיף למרק קטניות. ניתן להשרות קטניות, לבשל ולהקפיא אותן או לקנות קטניות מבושלות במחלקת הקפואים בסופר. הוספת למרק קטניות- הוספת לתינוק ברזל.

ומה לגבי דייסות?
נכון שאפשר לקנות דייסות, אבל ממש קל להכין לבד.
דייסת שיבולת שועל אפשר להכין פשוט משיבולת שועל ומים רותחים. כדי להמתיק אותה אפשר לגרד פנימה פרי. ככה פשוט.
דייסת אורז- אותו דבר. לבשל אורז בהרבה מים ולטחון.

תינוק אוכל דייסה | צילום: אילוסטרציה
תינוק אוכל דייסה | צילום: אילוסטרציה

במבה – כן או לא?
מתי אפשר לתת במבה? ומה לגבי עוגיות "בייבי ביס" לסוגן?
אני באופן אישי לא בעד. מדובר במזון מעובד שאינו הכרחי להתפתחותו התקינה של התינוק.
רוצה לחשוף את תינוקך לבמבה כדי שלא יהיה אלרגי לבוטנים? תני לו חמאת בוטנים. אין צורך להוסיף עוד מלח, סוכר ושאר מרכיבים מזיקים ומיותרים.
נכון שיש מוצרים מעובדים יותר ויש פחות. השאלה היא למה לתת אותם מלכתחילה.
אם התשובה היא "כי זה בריא"- אז יש דברים בריאים יותר. אם התשובה היא "כי זה הכי קל לשלוף אריזה מהתיק וזה מקל עלי"- אין בעיה. כל אחת בוחרת את המלחמות שלה, ומכירה את התמונה השלמה של תזונת ילדיה. הסוד הוא במודעות ובאיזון.

פעם ראשונה במסעדה | צילום: שרון גולן
פעם ראשונה במסעדה | צילום: שרון גולן

ולסיום סיומת... המלצות נוספות

  • ניתן להעשיר את הפירות בזרעים טחונים של פשתן או צ'יה.
  • להוסיף לפירות טחינה גולמית או שקדייה. מומלץ לא רק לצורך עליה במשקל של תינוקות באחוזון נמוך אלא לטובת הבריאות.
  • חליטות צמחים ללא סוכר יכולות לתרום לחיזוק המערכת החיסונית של התינוק ומומלץ לשלב אותן במשדך היום.
  • מרגע התחלת הטעימות מומלץ לשלב פרוביוטיקה לצורך הקלה על העיכול וחיזוק פלורת המעי.
  • שייקים- לא רק למבוגרים. הירקות והעלים הירוקים מכילים ויטמינים ומינרלים רבים כגון ויטמין C, ויטמין E, סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן ועוד. שייק סמיך בכפית הוא ארוחה מצוינת לתינוק.

על האורחת שלנו

נעים מאוד, אני ליאת כהן סימון, בת 41 אוטוטו, אמאל'ה ארבעה, ואני מנשות ה"גם וגם"- אני גם מורה ללשון בתיכון וגם מטפלת בתזונה טבעית ובצמחי מרפא.

תמיד עניין אותי נושא התזונה הבריאה, ובאחת משנות השבתון שלי התחלתי ללמוד את הנושא לעומק. התחלתי ללמוד כשהיו לי שני ילדים וסיימתי עם ארבעה. לא חשבתי שאהיה מטפלת, התחלתי ללמוד בשביל עצמי ובשביל המשפחה שלי, אבל איכשהו זה היה בלתי נמנע להוציא את הידע החוצה ולהתחיל להעביר אותו הלאה אם בהרצאות ואם במפגשי אחד על אחד. כי כשיודעים משהו, אי אפשר לא לדעת אותו יותר. וחשוב לי שידעו. חשוב לי שאנשים יקבלו החלטה מתוך ידע ולא מתוך הליכה עם הזרם בלי לחשוב.

זה חשוב לי כשאני מדברת עם נשים על מה שעומד מאחורי הרגלי האכילה שלהן, זה חשוב לי כשאני מדברת עם אמהות על תזונת הילדים שלהן, זה פשוט חשוב לי.אז אני מעבירה את זה הלאה. אין לי "שיטה שפיתחתי" ואין לי קסם בשרוול. אני פשוט מאמינה באיזון ובהקשבה לעצמי. ואולי הכי חשוב- בלמצוא את הדרך שלי ואת האמת שלי. לא את מה שמקובל, לא מה ש"צריך" אלא מה שמתאים לי. לא למשפחה ולא לחברה. לי.

זה בעיני המפתח לכל שינוי שאנחנו רוצות לעשות בחיים, בטח כשמדובר בדבר רגשי כמו אוכל. יש ים מידע, לעיתים הוא סותר, ואנחנו צריכות להחליט מה לקחת ומה לא, מה מתאים לנו לאמץ ועל מה אנחנו בוחרות לוותר, ומה שנחליט זה בסדר, כל עוד החלטנו את זה במודע ולא מתוך התניה או אילוץ או "כי ככה".

כך גם בעניין התינוק שלך, שאוטוטו יתחיל לטעום אוכל "של גדולים". יש ים מידע, חלקו סותר, ואתן צריכות להחליט מה לקחת ומה לא. ואת זה אני מציעה לכן לעשות גם עם ההצעות שלי. תקראו ותחליטו מה מתאים לכן לאמץ. תסמכו על האינסטינקטים שלכן, על ההיכרות שלכן עם התינוק שלכן ועל כך שאתן האימהות אז אתן יודעות מה טוב לו יותר מכל יועצת כזו או אחרת.

מוזמנים לבקר את ליאת בעמוד הפייסבוק שלה 'ליאת כהן סימון: תזונה טבעית לאנשים'

ובקבוצת הפייסבוק הסגורה שלה לנשים בלבד: red hot chili pepper – האנרגיה שלך לשינוי

ליאת כהן סימון

אהבתם את הפוסט? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

רוצים אותי מה חשבתם על הפוסט?

אשמח מאוד לקרוא ולשוחח אתכם פה בתגובות

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

קטגוריות

קצת עליי

שרון גולן - יוצרת הבלוג

שרון גולן, בלוגרית ומעצבת. את הבלוג יצרתי מתוך אהבה לאוכל ומתוך רצון ליצור מקום בו אפשר ללמוד, ליצור ולשחק עם אוכל והילדים שלנו.
קראו עוד עליי

המשיכו לעקוב גם כאן...

תודה על האהבה

אולי יעניין אותך גם